Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
De meeste kunstcentra waarmee we werken, bevinden zich in de afgelegen gebieden van Australië. Deze centra bieden een breed scala aan Aboriginal kunst en vaak ondersteunen de kunstenaars zichzelf, hun families en hun eigen gemeenschap. De functie van deze kunstcentra is om namens de kunstenaars de productie en marketing van Aboriginal kunst te vergemakkelijken om de levensomstandigheden van de Aboriginals te verbeteren. De kunstcentra financieren culturele evenementen en zorgen ervoor dat hun kunstenaars een eerlijke vergoeding krijgen voor hun kunstwerken. Je kunt wel stellen dat de kunstcentra het kloppend hart van communities zijn en een belangrijke ontmoetingsplek voor alle betrokkenen. Het zijn vaak succesvolle samenwerkingsverbanden waar zowel Aboriginals als niet-Aboriginals als team samenwerken.
Kunst kopen bij Aboriginal Art Amsterdam biedt een garantie dat uw kunstwerk authentiek en ethisch van oorsprong is. Uw aankoop ondersteunt ook de familie en gemeenschap van de kunstenaar en biedt werkgelegenheid die hen helpt bij het behouden van een eeuwenoud en trots erfgoed. Last but not least steun je de toekomstige generatie jonge Aboriginal kunstenaars.
Hoewel de meeste van onze artiesten in kleine gemeenschappen wonen, zijn we ook trots om te zeggen dat we jonge Aboriginal artiesten in heel Australië vertegenwoordigen, inclusief artiesten in stedelijke omgevingen. Velen van hen groeiden op buiten de afgelegen gemeenschappen en zijn onafhankelijke kunstenaars die niet verbonden zijn aan een gemeenschapscentrum voor kunst, maar ze zijn nog steeds erg verbonden met het land en hun cultuur. De meeste jonge Aboriginal-kunstenaars die we vertegenwoordigen, worden beïnvloed door modernere kunststromingen en traditionele Aboriginal-stijlen en gebruiken hun eigen unieke stijl. Deze kunstenaars vertellen echter nog steeds hun traditionele verhalen en hun werk is intrinsiek verbonden met hun culturele achtergrond. Deze mix van kunstenaars maakt de Aboriginal Art Amsterdam collectie zo divers en dynamisch.
Warlukurlangu Artists Aboriginal Corporation, opgericht in 1985, is een non-profit organisatie die voor 100% eigendom is van de kunstenaars uit de afgelegen woestijngemeenschappen Yuendumu en Nyirripi in Centraal-Australië.
Warlukurlangu Artists staat bekend om zijn kleurrijke acrylschilderijen en prints in beperkte oplage. Het kunstcentrum heeft een nationaal en internationaal profiel en de kunst is te zien geweest in velen tentoonstellingen en publicaties binnen en buiten Australië. Warlukurlangu betekent 'behorend tot vuur' in de lokale taal, Warlpiri, en is genoemd naar een fire dreaming site ten westen van Yuendumu.
Warlukurlangu Artists is gevestigd in de gemeenschap van Yuendumu in Centraal-Australië, 290 km ten noordwesten van Alice Springs aan de Tanami Road. Yuendumu is een grote Aboriginal-gemeenschap; de bevolking schommelt tussen 700 en 1000 mensen en het bestaat uit families van vergelijkbare taalgroepen met een sterke samenhangende traditionele cultuur. Warlukurlangu Artists ondersteunt ook de kunstenaars uit de naburige Warlpiri-gemeenschappen Nyirripi en Yuelumu. Het is een fundamenteel doel van Warlukurlangu Artists om de Warlpiri-cultuur te delen en daarnaast het bewustzijn over de Aboriginal-cultuur in het algemeen te vergroten en de inheemse doelen breed te ondersteunen. In de loop der jaren heeft Warlukurlangu Artists zijn eigen gemeenschap en anderen ondersteund die werken aan het verbeteren van de omstandigheden voor Aboriginals. Het heeft fondsen of kunstwerken geschonken voor fondsenwerving aan diverse projecten, zoals Shalom Gamaroda Scholarship Fund, dat inheemse studenten ondersteunt die studeren aan medische en gezondheidsgerelateerde graden aan de Universiteit van NSW .
Injalak Arts is een uitstekend voorbeeld van non-profit maatschappelijk project dat voor de volle 100% eigendom is van de Aboriginals en tal van sociale, economische en culturele projecten opzet voor haar leden.
Injalak Arts heeft ongeveer 200 actieve leden - kunstenaars en wevers uit Gunbalanya en omliggende buitenstations. Elke Kunwinjku sprekende persoon ouder dan 18 jaar komt in aanmerking voor lidmaatschap. Hoewel het Kunstcentrum zich in Gunbalanya bevindt, bedient het ook de leden die ervoor kiezen om op hun buitenposten (geboortegrond) te wonen, waardoor een inkomen voor veel individuen en gezinnen wordt gegenereerd. De buitenstations die regelmatig worden bezocht zijn Manmoyi, Mamadawerre en Kabulwarnamyo.
Warmun Art Center is eigendom van en wordt bestuurd door Gija-mensen zodat 100% van het inkomen terugkeert naar de gemeenschap. Het centrum werd opgericht door 1e generatie van de hedendaagse schilderbeweging in Warmun, zoals Queenie McKenzie, Madigan Thomas, Hector Jandany, Lena Nyadbi, Betty Carrington en Patrick Mung Mung. Deze seniors erkenden en reageerden op de behoefte van een centrum dat eigendom is van en wordt gecontroleerd door de gemeenschap, waardoor ze de kunst, taal en cultuur van Gija kunnen ondersteunen, onderhouden en promoten.
Warmun-kunstenaars staan bekend om hun gebruik van natuurlijke oker en pigmenten op het doek, wat een integraal onderdeel is van de hedendaagse weergave van hun land en cultuur, feitelijk de identiteit voor de Gija-bevolking. Het werk van Warmun-kunstenaars is een onlosmakelijk en ceremonieel onderdeel van de Gija-cultuur en het land, en is gebaseerd op traditionele Ngarranggarni-verhalen (dreamings) en het hedendaagse leven. Warmun-kunst heeft een nationale en internationale reputatie dankzij de voortrekkersrol van zeer succesvolle Warmun-artiesten zoals Rover Thomas en Queenie McKenzie, George Mung Mung en Paddy Jaminji. Nu leiden internationaal gerenommeerde schilders Lena Nyadbi, Patrick Mung Mung, Mabel Juli, Shirley Purdie, Madigan Thomas, Gordon Barney, Phyllis Thomas, Churchill Cann en Betty Carrington de weg voor een groep van meer dan zestig opkomende en jongere kunstenaars die momenteel schilderen voor het kunst centrum. Deze nieuwe generatie Warmun-kunstenaars werkt met dezelfde, aloude materialen en dreamings. De recentere werken vertonen een frisse, originele en levendige stijl die culturele grenzen overstijgt en veel Warmun-kunstenaars in de voorhoede van de hedendaagse kunst in Australië plaatst.
De kunstbeweging van Ampilatwatja werd in 1999 opgericht in de buurt van Alice Springs in het Northern Territory. Het werk van de kunstenaars onderscheidt zich duidelijk van andere Aboriginal kunstgemeenschappen door de toepassing van fijne stippen met gevolg een vaak heldere en figuratieve weergave van het land. De meeste kunstenaars schilderen Arreth, wat zich vertaalt naar 'bush-medicijn', wat een diepe band met het land aantoont. Het land is een echte bron van leven en heeft de Alyawarr-bevolking generaties lang alles geleverd voor hun onderhoud, wetende dat elke plant en elk dier een vitale rol speelt binnen het ecologische systeem.
De schilderijen zijn een eerbetoon aan de betekenis en het gebruik van traditionele bush-medicijnen, waardoor ze je een inzicht geven in hun cultuur. Maar onder de iriserende oppervlakken is er een onderliggende laag dat deze landschappen meer te bieden hebben dan op het eerste gezicht lijkt. In overeenstemming met de aloude wetten onthullen de kunstenaars slechts een kleine hoeveelheid kennis aan niet-ingewijden. De aloude informatie die voor deze kunstenaars en hun mensen als heilig wordt beschouwd, wordt verborgen voor het publiek. Dit wordt bewerkstelligd door lagen aan te brengen over visuele verhaal, door met delicate stippen het schilderij te maskeren. De vele interpretatieniveaus stellen kunstenaars in staat hun kunst te presenteren aan een vaak cultureel ongeschoold publiek zonder afbreuk te doen aan het culturele karakter ervan. Kunstenaars hebben het over twee brede interpretatieniveaus: de ‘inside stories’ die toegankelijk zijn voor de ingewijden en de ‘outside stories’ die voor iedereen toegankelijk zijn.
Waringarri-Arts, opgericht in de late jaren 70, in het hart van het gebied van Miriwoong in Kununurra in de Kimberley-regio in het noorden van Australië, delen het belang van hun land en cultuur. Waringarri is het eerste kunstcentrum dat volledig eigendom is van de inheemse bevolking en gevestigd is in de Kimberley-regio en een van de oudste continu werkende kunstcentra in Australië die economische onafhankelijk zijn en de ondersteuning zijn voor de kunstenaars en hun gemeenschap. Het centrum exploiteert ateliers en galerieën voor kunstenaars en ondersteunt meer dan 100 kunstenaars als schilders, grafici, houtsnijders, beeldhouwers en textielkunstenaars. Culturele rondleidingen en optredens vullen de bezoekerservaring aan met een rijk inzicht in de Miriwoong-cultuur.
Alle opbrengsten van kunstverkoop, kunstcommissies en cultureel toerisme worden teruggegeven aan de gemeenschap om de lopende programma’s van kunst- en culturele projecten te ondersteunen. Na renovatie in 2011 van Waringarri Aboriginal Arts inspireert de ruimte nog sterker het ontplooien van authentieke creativiteit en samenwerking. De studio's van kunstenaars zijn verbonden met aangelegde tuinen. Veranda's worden ondersteund met individueel geverfde palen en paden van gezandstraalde straatstenen presenteren een reeks artistieke ontwerpen. De Dawang Gallery is een unieke culturele informatieruimte waar geselecteerde werken uit de Waringarri-collectie worden gepresenteerd, aangevuld met multimediapresentaties om de rijkdom van de culturele identiteit van Miriwoong te delen met zowel de gemeenschap als bezoekers. Er worden meer dan 100 kunstenaars ondersteund door het centrum, waaronder ook kunstenaars van het afgelegen Kira Kiro Art Center in Kalumburu aan de noordelijke kust van Kimberley. Kunstenaars worden ondersteund door een team van lokale Aboriginal-kunstenaars.
Maningrida Arts & Culture is een vooraanstaande plaats waar hedendaagse culturele expressie en kunst wordt gemaakt, rijk aan zeer verzamelbare kunst en opkomend talenten. Via hun Bawinanga Aboriginal Corporation, maakten kunstenaars van een kunsthandel die iets meer dan 50 jaar geleden begon, een kunst- en cultuuronderneming van meerdere miljoenen dollars. Maningrida Arts & Culture ondersteunde honderden kunstenaars van hun geboortegrond, heeft meer dan 20 assistenten in dienst en houdt jaarlijks 20 tentoonstellingen, won prestigieuze prijzen en genoot van de internationale faam en het succes dat de hausse op de Aboriginal kunstmarkt van de jaren 1990 en 2000 mogelijk maakte.
Veelgeprezen senior artiesten, waaronder John Mawurndjul, broers Owen Yalandja en Crusoe Kurddal, Bob Burruwal, Lena Yarinkura en Laurie Marbaduk blijven hun stijlen en verhalen uitbreiden.
Kunstenaars als Paul Nabulumo, Samson Bonson, Anniebelle Marrngamarrnga, Samuel Namundja, Kay Lindjuwanga en Fiona Jin-majinggal zijn uitgegroeid tot een stuwende kracht in het nationale en internationale landschap van fiber-sculptuur kunstenaars.
Een belangrijke plaats in de geschiedenis woord ingenomen door de kunstenaars die als eerste zijn gekomen, waaronder: Yirawala, Wally Mardarrk, John Bulunbulun, Peter Marralwanga, Engeland Banggala, Elizabeth Mipilangurr, Lena Djamarrayku, Mary Marabamba en Jack Wunuwun.